NL

Arbeidsmarktcommunicatie – tien adviezen voor managers

Er is weer veel aandacht voor arbeidsmarktcommunicatie. Van employer branding tot search, van recruitment tot inhuur en van data tot marketing. Na de crisis kwam de economische wind in de rug wat traagjes op gang, maar inmiddels begint hij op een tropische storm te lijken. Gevolg: vacatures, véél vacatures. En de realisatie: er moet nu iets gebeuren!

Paniek in arbeidsmarktcommunicatie

Alleen… Veel organisaties komen erachter dat ze na de jaren van gebrekkig of afwezig onderhoud aan hun arbeidsmarktcommunicatie weer min of meer op nul staan. Kennis die er vijf of tien jaar geleden was is verdwenen, de mensen ook en lieve help, wat is er met die sociale media gebeurd? Wat voor strategie hebben we nodig?

Bij het maken van zo’n strategie hanteer ik vaak een tienpuntenplan (deze informatie is nog altijd beschikbaar in de rubriek ‘Ploegen plus’).  Eén van de tien punten – of eigenlijk: het eerste punt – is ‘creëren van draagvlak’. Maar wat is dat draagvlak precies? Ja, dat ‘iedereen meedoet’. Dat het nut wordt onderschreven. Of dat er geld komt. Maar zelf heb ik intussen geleerd dat voor draagvlak de juiste houding van het management van doorslaggevend belang is, sterker nog: het is een noodzakelijke voorwaarde om überhaupt enig resultaat te boeken.

Oude gewoonten

Zo’n houding kan vele vormen aannemen. Van actieve betrokkenheid tot het in vertrouwen overlaten met alleen bemoeienis op hoofdlijnen. Ik heb het in alle gradaties meegemaakt en ze zijn allemaal prima, zolang het gebeurt op basis van gedeelde doelen, wederzijds vertrouwen, respect en de oprechte wil om iets voor elkaar te krijgen. Soms is dat heel lastig. Dan komt een bedrijf vers uit de zoveelste reorganisatieronde en is de onrust nog niet verdwenen. Of worden de naweeën van zware bezuinigingen nog gevoeld, wat tot extreme voorzichtigheid leidt. Narigheid verdwijnt niet zo snel uit een systeem. En dan hebben we ook nog alle oude gewoonten, gewoonten die maar langzaam sterven en waardoor traditionele besluitvormingsorganisaties maar moeilijk de overstap maken naar de snelheid en wendbaarheid die de moderne recruitmentpraktijk opeens blijkt te vragen.

Tien adviezen

De houding van het management kan het succes van een arbeidsmarktstrategie maken of breken en dat gaat verder dan lippendienst. Je komt er niet door te zeggen: “Los het op”, en vervolgens te denken dat het dan vanzelf gaat. Dingen gaan zelden vanzelf. Een manager – topmanager, lijnmanager, teammanager, maakt niet uit – mag best zeggen: “Los het op”, maar alleen als hij of zij vervolgens actief de voorwaarden creëert waaronder dat oplossen kan plaatsvinden. Als manager ben je daar instrumenteel  in. En hoewel ik nu een griezelige gelijkgestemdheid voel opkomen met John – pardon, dr John – Sullivan, is hier mijn ‘advies aan de manager’ in de vorm van tien punten.

  1. Wijs een eigenaar aan en zorg voor een dedicated (project)team.
  2. Schakel externe expertise in als die intern niet of onvoldoende voorhanden is.
  3. Vraag je af wat mensen nodig hebben – aan tools of wat dan ook – en zorg dat het er komt.
  4. Geef tijd om zaken op te zetten, te onderzoeken en te ontwikkelen.
  5. Geef tijd om te leren, met cursussen, opleidingen en trainingen.
  6. Wees bereid om ook de organisatie te laten leren: maak ruimte voor pilots en experimenten.
  7. Verleen mandaat om beslissingen te nemen.
  8. Zorg voor een reëel budget.
  9. Schrik niet terug voor het nemen van risico’s en verleen  – als het erop aankomt – rugdekking.
  10. Stuur op resultaten en voorkom micromanagement.

Een lijstje dat eigenlijk voor alle projecten en innovaties in organisaties opgaat, van arbeidsmarktcommunicatie tot een nieuwe salestactiek. Een vorm van managers-taakvolwassenheid waar deze tijd grote behoefte aan heeft. Je vraagt je af: waarom gaat het nog zo vaak mis?

 

Arbeidsmarktcommunicatie – tien adviezen voor managers verscheen eerst op wervingsvisies.

Bron

Onze klanten

ANP NT Publishers Spin Master Benelux Liones SPN BV Synco Biopartners Sanoma Digital Office Depot Marant Weekbladpers GEA Consultancy Hogrefe presspartners NRC Media Van Gorcum BV
© CareerHouse 2017 OTYS Recruiting Technology PXL Communicatie